Amsterdam - Hanoi

29 november 2022 - Hanoi, Vietnam

Met een bijna perfecte zitplaats naast een nooduitgang, met 2 meter beenruimte vóór mij en links en rechts geen medepassagier was de vlucht van Amsterdam naar Dubai uiteraard zeer prettig en luxueus. Zeker niet in de laatste plaats door de uitstekende service aan boord. Fly Emirates! heet de slogan van de maatschappij. Ik kan daar aan toevoegen “doen!” Zeker een aanrader !! Eten en drinken aan boord naar keuze. Enige minpuntje dat ik kan noemen is dat ze Heineken ‘bier’ noemen.  Maar goed…  in mijn beste Arabisch heb ik ze laten weten dat er lekkerdere bieren bestaan. Die hadden ze gelukkig ook.

Keurig op tijd in Dubai. En net zo keurig, na een oponthoud van 3,5 uur weer de volgende vlucht naar Hanoi.

Helaas had ik nu niet de ruimte voor mij zoals op mijn eerste vlucht. Maar daarvoor wel het geluk naast een mooie Vietnamese docente aan de universiteit te mogen zitten: Njeb (als ik het goed verstaan heb). Op zo’n manier en met aangename conversatie valt het nadeel van een beetje krap zitten in het niet en verloopt een vlucht van ca 6 uur best aangenaam.

Vervolgens kom ik om ca 13:00 (VT / 07:00 NT) in Hanoi aan en moet ik met mijn “last-minute visum” door de douane. Nou ja ‘douane’?  Volgens mij allemaal legerofficieren. In indrukwekkende uniformen vol met sterren op hun schouders.

Een ontzettend lange wachtrij voor mij. Bij de één verloopt de passage door de douane vlotter dan bij de ander. Bij sommigen voor mij duurt het controlewerk van paspoort en visum soms wel 5 minuten. Langzaam begin ik, niet alleen vanwege de warmte maar ook van spanning behoorlijk te zweten…..  Ik weet niet of ik mag glimlachen of nors moet kijken als de luitenant of majoor, wat het ook zijn mag, in het hokje mij verzoekt mondkapje af te doen.  Ik overhandig mijn paspoort en visum… Zij kijkt…. Bekijkt mijn visum ook aan de achterkant, maar die is blanco…  neemt de telefoon en ik hoor haar uitgebreid en razendsnel en uiteraard onverstaanbaar ratelen. Zonder een spier te vertrekken geeft ze mij mijn visum terug en voegt ze weer een aantal stempels in mijn paspoort aan mijn verzameling stempels toe.

Gelukkig staat mijn koffer al naast het transportband. Ik zoek mijn weg naar buiten. Helemaal benieuwd naar wat de mevrouw van de ANWB bedoelde met wat ze mij, bij aankomst in Hanoi, als goedmakertje voor een verrassing had beloofd voor de blunders omtrent mijn visum. De Vietnamese gids stond keurig met een bordje ANWB.

omhoog helemaal vooraan in de menigte van reisleiders. Weer een opluchting rijker, gauw mijn koffer opengemaakt en de warme wintertrui verruilt voor een t-shirt.

Tegen 17:30 uur in het hotel, waar mij een prachtige kamer wacht. En bovenal een heerlijke grote regendouche….

Het hotel ligt heel centraal, vlakbij het oude centrum. Maar daarover straks meer.

Na het – echt waar – heerlijke welkomsdiner tot zover was ik hier vanmorgen tot mijn telefoonging: Onze gids, met de vraag waar ik bleef. Het hele reisgezelschap zat al een kwartier op mij te wachten….

Ik besef nu, bijna 23:00 uur (VT) en een lange reisdag later dat dit reisblog op tijd en frequent bijhouden moeilijk zal worden. Ik reis immers niet alleen en kan mijn tijd niet naar eigen believen indelen.

Met 30 man reizen is heel iets anders. Als je je wilt niet van de groep wilt afzonderen tenminste. Plus het gegeven dat ik niet iedere dag internet en/of wifi ter beschikking. Zoals de komende twee dagen als wij naar Halong Bay gaan. Daar overnachten we op een boot. Of daar wifi is????

Maar nu eerst douchen, mijn noodkoffer voor twee dagen op de boot klaarmaken en daarna de belevenissen van de dag vandaag, in Hanoi.

1. Sandra Marijs:
    29 november 2022
    Wat ziet het er prachtig uit! Geniet ervan xxx
  2. Wies:
    29 november 2022
    Leuk om je eerste uitgebreide verhaal te lezen. En de foto's natuurlijk.
    Ik hoop dat je reis een onvergetelijke ervaring wordt.
  3. Erwin coenen:
    Jaloers
  4. Carla:
    29 november 2022
    Hallo Heins, wat leuk dat je een blog bijhoud!
    (Ik lees mee.) Ik wens je een geweldige tijd.
    Geniet ervan.
  5. Yvonne:
    29 november 2022
    Her ziet er heel prachtig uit en mooi verwoord😍👍 ik ben blij dat het je goed gaat geniet van je welverdiende vakantie👌🌞🥂🍾👍
  6. Jose:
    3 december 2022
    Geweldig dit blog.
    Het geeft ons een goede en duidelijke indruk van jouw belevenissen en de omgeving.
    Ik wacht met spanning op het volgende verhaal.
    Nog veel plezier.
  7. Wies:
    3 december 2022
    Wat een mooie foto's Heins!
    Fijn dat wij op deze manier ook mee mogen genieten van je geweldige reis.